Arbetsgivaren har skyldighet att kontrollera en utländsk arbetstagares arbetsrätt för arbetet i fråga. Därtill ska arbetsgivaren anmäla till TE-byrån och arbetstagarnas representant på arbetsplatsen när arbetsgivaren anställer en arbetstagare som inte är medborgare i ett EU- eller EES-land eller Schweiz. Anmälan behöver inte göras om arbetstagaren är familjemedlem till en medborgare i ett EU- eller EES-land eller Schweiz. Anmälan ska i första hand göras i e-tjänsten för arbetsgivare, Enter Finland.
Även en huvudentreprenör eller -utförare som verkar i Finland ska förvissa sig om att arbetstagare som arbetar för en utländsk arbetsgivare har arbetsrätt ifall de arbetar som entreprenör eller underentreprenör eller som hyrd arbetskraft.
Arbetsgivaren ska bevara information om lönesubvention för utländska arbetstagare och deras arbetsuppgifter i fyra år efter att arbetsförhållandet har upphört så att arbetarskyddsmyndigheten vid behov kan kontroller uppgifterna.
Om tillståndet ännu inte finns ska arbetstagaren ansöka om det. Det är en bra idé att ansöka om tillstånd omgående, eftersom handläggningen kan ta lite tid. Du kan hjälpa den anställde att ansöka eller begära tillfällig information om tillståndsprocessen.
Arbetsgivarens EnterFinland
Rekrytering av utländska arbetstagare